Άρνηση (Σεφέρης, Θεοδωράκης, Μούτσιος)

Με τι καρδιά, με τι πνοή, τι πόθους & τι πάθος, ακούγαμε τόσα χρόνια το "Περιγιάλι" λάθος.
Η σπάνια εκτέλεση με τον Μούτσιο αποδίδει σωστά αυτό που είχε στο μυαλό του ο Σεφέρης

Σχόλια

  • από Elias πριν 4570 μέρες 3       

    Οι στίχοι της Άρνησης, όπως ακριβώς τους έγραψε ο Σεφέρης, ήταν:

    Με τι καρδιά, με τι πνοή
    Τι πόθους και τι πάθος
    Πήραμε τη ζωή μας• λάθος!
    Κι αλλάξαμε ζωή.

    Ο Μπιθικώτσης, στην πασίγνωση εκτέλεση του τραγουδιού, τρώει την άνω τελεία κι αλλάζει εντελώς το νόημα των στίχων, φτιάχνει διαφορετικό τραγούδι. Ο Μούτσιος το αποδίδει σωστά, δηλαδή όπως το ήθελε ο Σεφέρης. Η επίμαχη στροφή αρχίζει στο 2:42

  • από tsalapetinos πριν 4570 μέρες 4       

    Άκουσα όσες εκτελέσεις της Άρνησης κατάφερα να βρω. Σε όλες η άνω τελεία έχει εξαφανιστεί. Τελικά όμως ίσως αυτή η παράλειψη ήταν που μας έκανε να τραγουδήσουμε τόσες φορές και με τόσο πάθος αυτό το τραγούδι: σε αυτόν τον στίχο, "Πήραμε τη ζωή μας λάθος", ακούγαμε τη δική μας φωνή.

  • από to_faoudi πριν 4570 μέρες 1       

    Καταπληκτικό! Έχει μια εντελώς άλλη αίσθηση

  • από petefris πριν 4570 μέρες 6       

    Υπάρχει και η σωστή εκφορά από τον Μπιθικώτση. Αλλα την έφαγε η μαρμάγκα επειδή το "πήραμε τη ζωή μας λάθος" ήταν πιό κατανοητό από το μακροπερίοδο που έσπαζε απότομα.Μετά το 1962,63,δεν το ξανάκουσα.Κι ας μη το φορτώνουμε στον ΜΠιθικώτση, αλλα στον Πατέρα του Λαϊκισμού, αυτόν που έγραφε "μουσική για τις μάζες"¨....

  • από Elias πριν 4570 μέρες 1        1

    Σίγουρα ήταν παρέμβαση του ίδιου του Θεοδωράκη η εξαφάνιση της άνω τελείας, ήθελε να ελέγχει τα πάντα, δε θα ανεχόταν πρωτοβουλίες. Όμως δεν παύει να είναι κι ο κόσμος που επιβράβευσε συντριπτικά την πιο αισιόδοξη εκδοχή (χωρίς άνω τελεία) και λησμόνησε τις εκτελέσεις του τραγουδιού με την πρωτότυπη, πεσιμιστική, εκδοχή του Σεφέρη.

    Το Help! των Beatles ήταν τραγούδι του John Lennon. Αρχικά το είχε γράψει σε αργό τέμπο, μια μπαλάντα για φωνή και κιθάρα. Ο μουσικός παραγωγός του συγκροτήματος όμως, ο George Martin, τελικά είπε: "κάντε το ρυθμικό και χορευτικό" (οι Beatles εν πολλοίς ήταν ο George Martin). Έτσι το Help! έγινε μεγάλη επιτυχία κι ο ζωηρός ρυθμός εξουδετέρωνε τη μαυρίλα των στίχων.

    Ε, κάτι ανάλογο. Η Άρνηση του Σεφέρη ήταν ψυχοπλακωτικό ποίημα που άφηνε πικρή γεύση στο τέλος. Δεν θα μπορούσε να αγαπηθεί τόσο πολύ με τους αρχικούς, αδιέξοδους στίχους

  • από Elias πριν 4570 μέρες 7        1

    Επίσης, κάτι σχετικό με την Άρνηση του Σεφέρη συμβαίνει και με ένα άλλο περίφημο ποίημα, την Κυβέρνηση του Παπανδρέου. Αντίστροφα όμως. Αρχικά, ο ποιητής το είχε γράψει χωρίς άνω τελεία:

    Με τι αντιπολίτευση
    Τι πόθους και τι πάθος
    Πήραμε την εξουσία λάθος
    Κι αλλάξαμε βιολί.

    Ο κόσμος όμως επιμένει να το αγαπάει με άνω τελεία ανάμεσα στο "εξουσία" και το "λάθος".

  • από dkamen πριν 4570 μέρες 2        1

    Δεν είναι δυνατόν να αποδίδεις τόσο τεράστια ποσότητα πληροφορίας σε μία άνω τελεία.

    • από Elias πριν 4570 μέρες 2       

      Για πες το και στον Τάκη Θεοδωρόπουλο: "Αυτή η άνω τελεία λειτουργεί σαν χαραγματιά συνείδησης. Σπάσιμο, ράγισμα, ρωγμή σε ό,τι προηγήθηκε, αρκετά δυνατό για να μας κάνει να συνειδητοποιήσουμε το λάθος μας, όχι όμως και οριστικό, τελειωτικό. Η άνω τελεία δεν είναι τελεία κ.λπ. κ.λπ."

    • από dkamen πριν 4570 μέρες 2        1

      // Χωρίς αυτήν το «λάθος» ακούγεται σαν φυσιολογική συνέχεια της ζωής που πήραμε και η αλλαγή που συνεπάγεται μοιάζει κι αυτή με μιαν άκοπη προσθήκη στο λάθος που προηγήθηκε. //

      θα εκπλαγώ αν είχε πάνω από 13 στη Γλώσσα.

  • από petefris πριν 4570 μέρες 1       

    Γιά το Help ,σωστά. Και η εκτέλεση του Roy Orbinson ,σε αργό τέμπο,ήταν ,ακόμη και τότε, μελοδραματική.

  • από Thrass πριν 4570 μέρες 5       

    Όπως το βλέπω, το νόημα δεν αλλάζει με την άνω τελεία. Οι πνοές, τα πάθη κλπ είναι το "λάθος", και έτσι και αλλιώς.

    Μπορεί κανείς να υποστηρίξει ότι χωρίς την άνω τελεία το νόημα είναι κάπως διφορούμενο, μπορεί δηλαδή τα πάθη και οι πνοές να είναι τα σωστά, αλλά μάλλον επειδή έτσι θέλει να το δει κι όχι επειδή αυτό έχει γραφεί.

    Από την άλλη, με την ποίηση δεν έχω οποιαδήποτε σχέση και τη διαβάζω περίπου σαν πεζό (τις ελάχιστες φορές που έχω αναγκαστεί), οπότε μπορεί να λέω και ανοησίες.

  • από ad1951 πριν 4570 μέρες 8       

    Συμφωνώ με το Thrass. Η άνω τελεία δεν αλλάζει ουσιαστικά το νόημα του λάθους. Κάνει όμως την έμφαση και τον στίχο πιο δυνατό. [εδιτ: διάβασα τον Θεοδωρόπουλο, και με έπεισε. Η άνω τελεία σηματοδοτεί μια πιο σκληρή και δύσκολη τομή]

    Με την ευκαιρία, μήπως να οργανώσουμε μια καμπάνια προς Microsoft και Apple για να εγκατασταθεί κανονικά η άνω τελεία στα ελληνικά πληκτρολόγια;

  • από tanevramou πριν 4570 μέρες 3       

    Συγνώμη τώρα για την ντρίμπλα αλλά στο άρθρο του Θεοδωρόπουλου υπάρχει κάτι που το βρίσκω τέλειο, χωρίς να έχει σχέση με την άνω τελεία και το παραθέτω:

    "....(αμέσως μετά την λήξη των Ολυμπιακών του 2004)...Μια γερμανίδα δημοσιογράφος μετά την τελευταία συνέντευξη, καθόταν μόνη της στο Κέντρο Τύπου των Ολυμπιακών και, έχοντας πιει καφέ, έψαχνε κάπου να πετάξει το χαρτάκι της απόδειξης. Δεν υπήρχε ούτε τασάκι ούτε κάλαθος αχρήστων. Ωσπου παρατυχών σερβιτόρος, της είπε: «Πέτα το στο πάτωμα κορίτσι μου. Τώρα πάει, τέλειωσε». ..."

    Αυτά είναι τα ωραία! Πλήρης και απόλυτη συνειδητοποίηση....

  • από Elias πριν 4570 μέρες 10       

    • από vasvas πριν 4570 μέρες 2       

      Ακριβώς, κι εγώ αυτό νομίζω ότι είναι η διαφορά: Ο Σεφέρης το λάθος το ρίχνει και στο πάθος, αν όχι κυρίως στο πάθος, και όχι μόνο στην κατεύθυνση. Αντίθετα χωρίς την άνω τελεία, μπορώ να αλλάξω κατεύθυνση και να συνεχίσω με το ίδιο πάθος.

  • από rogerios πριν 4570 μέρες 9       

    Το ζήτημα που θίγεται εν προκειμένω δεν είναι νέο, πρέπει να έχουν γραφεί πολλά γι' αυτήν την άνω τελεία της "Άρνησης".

    Καταρχάς, θα συμφωνήσω σε μεγάλο βαθμό με τους Thrass και ad1951. Η θεοδωράκεια παράλειψη μεταβάλλει μεν το νόημα, μεταθέτει αλλού την έμφαση από εκεί που στόχευε ο Σεφέρης, αλλά όχι και σε βαθμό που να συνιστά βιασμό, όπως περίπου το παρουσιάζει ο Τ. Θεοδωρόπουλος. Έπειτα, όπως και να το κάνουμε, το σεφερικό ποίημα και η θεοδωράκεια σύνθεση είναι δύο διαφορετικά δημιουργήματα. Μπορούμε να τα τιμήσουμε αμφότερα, όπως τους αξίζει, αλλά πρέπει να τα εκτιμήσουμε ως δύο χωριστές οντότητες.

    Η κατά Θεοδωρόπουλο ερμηνεία μου φαίνεται λίγο σαν σχολική αναζήτηση της μίας και μόνης ορθής ανάγνωσης ενός ποιήματος, λες και υπάρχει κάτι τέτοιο. Τούτο το βρίσκω αρκούντως ευνουχιστικό. Φεύγοντας από τα χέρια του δημιουργού του, το καλλιτέχνημα ξεκινά τη δική του αυτόνομη πορεία. Και το μεγαλείο της ποίησης συνίσταται (και) στο ότι διαφορετικοί άνθρωποι μπορούμε να ερμηνεύσουμε το ίδιο ποίημα με αρκετά διαφορετικούς τρόπους. Δεν θα επιθυμούσα να μας στερηθεί αυτό το δικαίωμα για χάρη μιας υποθετικής γνήσιας ερμηνείας, την οποία συνήθως ο ίδιος ο δημιουργός δεν μπορεί να επιβεβαιώσει ή, πιθανότατα, ούτε κι ο ίδιος θα ήθελε για το δημιούργημά του.

    [προφανώς και δεν μπορώ να πω ότι η άρνηση αποτελεί ποίημα-ύμνο του Παναθηναϊκού :). Ωστόσο δείτε πόσες προοπτικές ερμηνείας μπορεί να κρύβει: π.χ.
    - το λάθος είναι το πάθος στη ζωή, αλλά και η πορεία μας ήταν εσφαλμένη.
    - το λάθος είναι το πάθος στη ζωή, αλλά οι επιλογές κατεύθυνσης ήταν σωστές.
    - το λάθος ήταν η κατεύθυνση, το πάθος με το οποίο την ακολουθήσαμε απλώς επιδεινώνει δραματικά το εσφαλμένο της επιλογής.
    - το λάθος είναι το πάθος στη ζωή, όποια επιλογή και να είχαμε κάνει θα ήταν το ίδιο.
    - το λάθος είναι το πάθος στη ζωή, όποια επιλογή και να είχαμε κάνει θα ήταν το ίδιο. Εντούτοις, η επισήμανση του ποιητή δεν είναι επίκριση, αλλά έκφραση συμπάθειας.

    Κι όλα αυτά, χωρίς να θεωρήσουμε συνολικά το ποίημα, να συσχετίσουμε με άλλα αποσπάσματα και στίχους κ.λπ. Προσθέστε, διαλέξτε και πάρτε - αλλά μη στερείτε από τους άλλους το δικαίωμα να διαλέξουν κάτι διαφορετικό].

    • από dkamen πριν 4569 μέρες 2        1

      δυστυχώς ο σεφέρης όντως εννοούσε αυτό που λέει ο ελίας. τώρα γιατί διάλεξε να το εκφράσει με άνω τελεία που σημαίνει απλά μικρή παύση για το φυσιολογικό κόσμο.. κάποιο είδος δυσλεξίας το δίχως άλλο.


Log in για σχολιασμό ή γίνε μέλος εδώ.

Ποιά μέλη του buzz ψήφισαν αυτή την καταχώριση